Jackson? Lennon? Sinatra? Neuvěříte, kdo vládne žebříčku nejvýdělečnějších písní

Viděli jste film Jak na věc podle románu Nicka Hornbyho? Hugh Grant tu hraje mladého muže, který nemusí pracovat, protože jeho prastrýc kdysi napsal slavnou píseň, a on teď žije z tantiém. Přesně takto to chodí, autorská práva na slavnou píseň mohou skutečně generovat skutečné bohatství. Sestavili jsme žebříček deseti těch nejvýdělečnějších.


10. The Christmas Song (1944)
$ 19 milionů (420 milionů Kč)

Vánoce jsou požehnáním nejen pro obchodníky, ale i pro skladatele sladkobolných vánočních písní. Autorem této, v níž se zpívá mimo jiné o "kaštanech pečených na ohni" byl skladatel Robert Wells a textař Mel Torme. Ten byl paradoxně Žid, který jak známo neslaví Vánoce, ale chanuku, a navíc slova k písni vystřihl během pouhých pětačtyřiceti minut v průběhu jednoho horkého kalifornského dne.

Jako první skladbu nazpíval legendární Nat King Cole a byla okamžitým hitem, dostala se na první příčku hitparád, což zdaleka nebylo – v tehdy ještě rasově segregovaných USA – tak běžné jako dnes. U nás příliš známá není, neexistuje totiž česká verze, která by tuto melodii proslavila i v našich podmínkách. V USA je ale skoro stejně populární jako Jingle Bells (Rolničky) nebo některé další písně, o kterých se tu ještě dočtete.


9. Oh, Pretty Woman (1964)
$ 19,5 milionů (431 milionů Kč)

Spojení úspěšná píseň – úspěšný film, coby spolehlivý stroj na peníze, se v tomto výčtu objeví hned několikrát. Moderní verze pohádky o Popelce, kde ovšem Popelku nahradila prostitutka (Julia Roberts) a prince investiční bankéř (Richard Gere), známe všichni jako svoje boty. Název této romantické komedii z roku 1990 dala píseň amerického zpěváka a kytaristy Roye Orbisona a jeho spolupracovníka Billa Deese.

Orbisonovi pro ni byla inspirace jeho žena Claudette, která jednou vyrušila konverzaci jej a Deese, sedících na verandě jejich domu, aby choti oznámila, že jde na nákupy. Orbison se jí zeptal, zda má u sebe dost hotovosti a ona řekla, ať si nedělá starosti, že ano. Na což přítomný Dees ohromeně reagoval slovy "Hezká žena, která nikdy nepořebuje peníze." Tak nějak se tento nápad zrodil. Bill Dees v roce 2012, těsně před svou smrtí, v rozhovoru uvedl, že mu píseň, i bezmála půlstoletí poté, co ji napsal, na tantiémách přináší něco mezi stem a dvěma sty tisíci dolary ročně. Zatím poslední film, ve kterém jsme ji mohli slyšet, bylo drama Zrodila se hvězda z roku 2018. Ve stejném roce byl uvedený i stejnojmenný muzikál na motivy úspěšného filmu, na němž se podílel i Bryan Adams.

Nedostanete je z hlavy. Nejvlezlejší melodie všech dob


8. Every Breath You Take (1984)
$ 20,5 milionů (454 milionů Kč)

Je to nejslavnější píseň skupiny The Police, která se také jako jediná v jejich diskografii dostala na první příčku americké hitparády. Zpěvák Sting (vlastním jménem Gordon Summner) ji napsal v době, kdy opouštěl svoji tehdejší ženu, původem irskou herečku Frances Tomelty kvůli jiné ženě, taktéž herečce Trudie Styler. Pikantní je, že obě ženy byly léta nejlepší přítelkyně a Trudie bydlela jen kousek od "Stingových".

Sting sám přiznal, že mu pří psané textu písně byla inspirací skladba Every Breath I Take od Gena Pitneyho z roku 1974. Možná i proto se nezdráhal svolit s jejím užitím do písně I'll Be Missing You, kterou na počest svého zastřeleného kamaráda, rappera Notoriouse B.I.G. napsal rapper Puff Daddy (dnes P. Diddy). Tehdy skladba dostala nový powerboost - i díky tomu je v tomto žebříčku jedinou písní mladší padesáti let.


7. Santa Claus Is Coming To Town (1934)
$ 27 milionů (598 milionů Kč)

Bývaly doby, kdy se písně nestreamovaly na Spotify, dokonce se ani neprodávaly na CD a ještě ani kazetách. Prodávaly se pouze na šelakových deskách a především si lidé kupovali jejich notové zápisy. Gramofon byl totiž stále velmi drahou věcí, ale nějaký ten hudební nástroj se našel v každé rodině a píseň si tak lidé přehrávali sami. Písní, která drží rekord v počtu prodaných notových zápisů je tato vánoční veselá písnička z roku 1934, kterou složili J. Fred Coots a Haven Gillespie.

Tu v rozhlasovém pořadu téhož roku zazpíval americký komik a zpěvák Eddie Cantor, což vyvolalo doslova mánii. Během dalších čtyřiadvaceti hodin si posluchači v USA objednali 30 tisíc nahrávek a především půl milionu (!!!) notových zápisů písně. Dodnes je americkou vánoční klasikou a její verzi nazpívali Frank Sintra, Bruce Springsteen, Mariah Carey nebo The Jackson 5.

Smrt jim sype. Kolik vydělaly největší hvězdy po svém skonu?


6. Stand By Me (1961)
$ 27 milionů (598 milionů Kč)

Píseň, kterou proslavil americký zpěvák Ben E. King, má v podstatě náboženský základ. Její původní verzi napsali coby spirituál Sam Cooke a J. W. Alexander pod názvem Stand By Me Father a nazpívala je americká vokální gospelová pětice The Soul Stirrers. Přičemž část jejího textu pochází přímo z bible, a to ze Žalmu 46.

Ben E. King jejich verzi mírně upravil a náboženský motiv zaměnil za milostný, čili nikoliv "Lord, stay by me" (Pane, stůj při mě) ale "darling, stay be me" (drahá, stůj při mně). A z písně se stal hit. Podruhé se tak stalo v roce 1986 poté, co zazněla ve stejnojmenném filmu podle románu Stephena Kinga s Riverem Phoenixem v jedné z hlavních rolí. Reklama na džíny Levi's 501 o rok později, jíž píseň doprovázela, pak už byla jen korunkou jejího komerčního triumfu.


5. The Unchained Melody (1955)
$ 27,5 milionů (609 milionů Kč)

O této písni jsme psali už v článku, který představoval nejslavnější singlová béčka. Složili ji Alex North a Hy Zaret pro stejnojmenný vězeňský film z roku 1955 a slovo "unchained" v jejím textu oproti původnímu plánu nezazní, protože se textař North zatvrdil, že se toto slovo do písně nehodí.

Skladbu původně nazpíval Todd Duncan a ačkoliv si vysloužila nominaci na Oscara, opravdovým hitem se stala až v podání dvojice The Righteous Brothers, kterou tvoří Bill Medley a Bobby Hatfield. A ještě větší vítr do plachet jí dalo zařazení do trháků Duch s Patrickem Swayzem a Demi Moore z roku 1990. Oči, které od doby svého vzniku dokázala rozplakat, bychom patrně nespočítali.

Jablka, která nepadla daleko od stromu


4. Yesterday (1965)
$ 30 milionů (664 milionů Kč)

Je známo, že tato melodie Paula McCartneyho napadla ve spaní. Po probuzení prý spěchal k pianu a melodii si nahrál, než ji zapomene. A dobře udělal. Skladba, která později vyšla na jejich pátém album Help!, se stala jednou z nejslavnějších vůbec. A dokonce drží prvenství coby nejčastěji hraná píseň v rádiu. A právě tantiémy z rozhlasového éteru ji dostaly na čtvrtou příčku v nejvýdělečnějších písní.

Co na tom, že její původní pracovní název byl Srammbled Eggs a McCartney si do první verze zpěvu doplnil slova "Scrammbled eggs, Oh my darling how I love your legs" (Míchaná vajíčka, ó drahá, jak jen miluji tvé nohy"), a to čistě proto, aby mohl dotáhnout melodii pěvecké linky a frázování, než ho napadne něco trochu vhodnějšího.


3. You've Lost That Lovin' Feelin' (1964)
$ 32 milionů (708 milionů Kč)

Hned dvě umístění v tomto žebříčku má dvojice The Righteous Brothers, ale ani v tomto případě z toho nic moc nekáplo přímo pro interprety samotné, tedy Billa Medleyho a Buckyho Hearda. Autory této balady byla manželská dvojice Barry Mann a Cythia Weil, kteří ke spolupráci přizvali slavného producenta a později usvědčeného vraha Phila Spectora. Spector měl přitom na podobu písně zásadní vliv, jednak ji zaranžoval v duchu své proslulé metody vrstvení zvuku přezdívané zvuková stěna a pak taky pozměnil refrén písně.

Píseň svěřili dvojici The Righteous Brothers a v jejich verzi se téměř okamžitě stala hitem. Do hitparád se pak vrátila ještě jednou, v roce 1986, kdy zazněla ve filmovém hitu Top Gun s Tomem Cruisem. Svoji verzi však natočila celá řada dalších interpretů včetně Joan Baez, Nancy Sinatra s Lee Hazlewoodem, Elvis Presley, The Human League nebo irský boyband Westlife.

Znějí z každého rohu: Příběhy vánočních hitů



2. White Christmas (1942)
$ 36 milionů (790 milionů Kč)

Existuje teorie, která říká "pokud chceš napsat komerčně úspěšnou píseň, slož vánoční hit, dostaň svoji píseň do filmu anebo nejlépe slož vánoční hit a dostaň jej do filmu". Přísun peněz z tantiém bude zaručen. Ostatně Jaromír Švejdík, coby autor Půlnoční, která zazněla ve filmu Alois Nebel, by mohl vyprávět. Není proto s podivem, že na druhém místě je vánoční píseň, kterou v roce 1942 složil skladatel Irving Berlin pro zpěváka Binga Cosbyho. Berlin byl původem ruský Žid, který žil v Kalifornii, kde i v prosinci peče slunce. A proto napsal píseň, která byla nostalgií po bílých vánocích, které si pamatoval z dětství.

Cosby ji poprvé zazpíval v rozhlasovém pořadu The Kraft Music Hall a později byla ústřední melodií muzikálu Holiday Inn (1942). A v roce 1954 kolem ní vznikl i celý film nesoucí její jméno. Dnes je píseň doslova zosobněním amerických vánoc a svoji verzi nazpíval Frank Sinatra, Michael Bolton, Barbra Streisand, Elvis Presley, v české verzi pak Karel Gott nebo Helena Vondráčková. Nejúspěšnější ale stále zůstává ta Cosbyho, které se na singlu celosvětově prodalo přes sto milionů kusů.


1. Happy Birthday (1893)
$ 50 milionů (1,1 miliardy Kč)

Pokud jste čekali, že na vrcholu žebříčku bude něco od Michaela Jacksona, měli byste trochu poupravit svoje mínění o tom, jak vlastně hudební průmysl funguje. Nejvíce peněz vydělává ta píseň, kterou nazpívá nejvíce lidí a dostane se tak k nejvíce uším. A přesně to je případ "gratulovací písně", kterou zpíváme všichni dobrovolně na narozeninových oslavách. Pochopitelně, my za to neplatíme nic (ač bychom správně měli, viz dále), ale za její užití například v každém filmu musí být řádně zaplaceno.

Přesněji řečeno, toto platilo do roku 2015, kdy americký soud rozhodl, že píseň, kterou v roce 1893 napsaly sestry Patty a Mildred J. Hillovy z americkéhou Louiseville (obě byly učitelky a píseň vznikla pro potřeby narozeninové oslavy v jejich třídě), patří pod tzv. public domain. Nyní je tedy už k volnému, bezplatnému užití komukoliv k čemukoliv. Do té doby tuto píseň vlastnila nahrávací společnost Warner Music, která práva koupila v roce 1980 od firmy Summit Company (té ji sestry Hillovy prodaly v roce 1935) za 15 milionů dolarů. A až do roku 2015 se za každé její užití ve filmu platilo 25 tisíc dolarů, ročně vydělala přes dva miliony dolarů a čistě technicky vzato její živá prezentace před větší skupinou lidí, kteří nejsou příbuznými (tedy například firemním večírku) byla bez poplatku nezákonná.



Foto: Profimedia.cz

Podcast